Marius Manta / Revista Ateneu, nr.
iulie-august 2017
Chiar
mai înainte de a începe materialul de faţă am tras cu ochiul la o parte din
articolele publicate de-a lungul anilor în revistele de cultură şi stocate (în
sfârşit!) pe blogul personal. Parcurgând „categoriile”, pot spune cumva
satisfăcut că am scris despre autori interesaţi deopotrivă de teatru, proză,
poezie, despre arte conexe şi posibilităţi de interpretare ale acestora. Mi-am
permis luxul de a spune ceea ce cred, chiar dacă adesea formula găsită se
suprapunea mai degrabă peste aceea a eseului decât peste a actului critic
propriu-zis. Chiar şi în ceea ce-i priveşte pe profesioniştii cuvântului,
recunosc, uneori am scris presat de timp, „la termen”. Am utilizat criterii
creionând ierarhii, am subliniat acolo unde era cazul varii formule inedite.
Rareori însă am scris despre oameni, despre acele caractere frumoase care înţeleg
normalitatea în inversul „firescului” sub chipul căruia contemporaneitatea se
cosmetizează. Da, rareori mi-a fost dat să mărturisesc pe deplin o asemenea
bucurie! Numele Danielei Şontică face parte din această restrânsă galerie a
interioarelor validate. În ceea ce o priveşte, activitatea complexă pe care o
desfăşoară e un tot unitar iar feţele cuvintelor rostite de-a lungul unor
paliere doar aparent diferite recompun aproape exclusiv dialogic aceeaşi ţintă
asumată dintru început.
Daniela
Şontică este licenţiată a Facultăţii de Filosofie şi Jurnalism din cadrul
Universităţii „Spiru Haret” Bucureşti, absolventă a cursurilor de grafică-pictură
ale Şcolii Populare de Artă din Buzău .
Debutul literar are loc în noiembrie 1989, în paginile „Convorbirilor
literare”. Publică de-a lungul timpului versuri şi publicistică literară în
reviste precum „România literară”, „Ateneu”, „Tiuk!”, „Luceafărul”, „Cafeneaua
literară”, „Lumina literară şi artistică”, „Oglinda literară”, „Fereastra”,
„Spaţii culturale” ş.a.m.d. Activitatea sa este apreciată cu varii distincţii şi
premii, dintre care voi aminti doar Premiul Special la Concursul naţional de
Poezie „Vasile Voiculescu” – 1993, Premiul I la concursul naţional „Ion Vinea”
– 1995, Premiul pentru poezie al revistei „Luceafărul” – 2006, Premiul special
pentru poezie la Concursul Naţional „Vasile Voiculescu” pentru volumul „Iubita
cu nume de profet” – 2014, Premiul pentru poezie al Colocviilor „George Coşbuc”
Bistriţa – 2014, Diploma omagială „Sfântul Ioan Gură de Aur” din partea
Patriarhului României pentru promovarea culturii creştine – 2015. La rândul
lor, cărţile publicate au fost bine primite de critica literară: „Arlechini
într-o pădure sălbatică”-Ed. „Vinea”, „Uitaţi-vă prin mine”-Ed. „Brumar”,
„Însemnări din pridvor” - Ed. „Trinitas”, „Iubita cu nume de profet” - Ed.
„Tracus Arte”, „Privileges de femme de lune” - Ed. „Vinea”. Cu o activitate îndelungată
în presa scrisă (încă din 1993 la ziarele „Muntenia” şi „Informaţia Buzăului”,
apoi în presa centrală la revistele „Privirea”, „Casa lux”, „Casa de vacanţă”,
ulterior la „Jurnalul Naţional”), anul 2010 o găseşte în postura de redactor-şef
al ziarului „Lumina”, cotidianul Patriarhiei Române. Totodată, în prezent este şi
redactor Radio „Trinitas”, unde realizează emisiunea săptămânală „Lumina cunoştinţei”.
Ziarul
„Lumina” are o importanţă deosebită în spaţiul cultural – duhovnicesc de azi.
Acesta se instituie sub forma unei platforme ce găzduieşte un dialog viabil
între Biserică şi laicat. Aşa cum aprecia pr. Nicolae Dascălu în prefaţa
volumului „Însemnări din pridvor”, Daniela Şontică a găsit odată cu „Lumina” un
„teren roditor pentru firea ei poetică şi pentru preocuparea de a-şi explica
sieşi şi cititorilor ziarului aspecte privind viaţa religioasă din societatea
de azi”. În fapt, aceste „însemnări din pridvor” devin norma unui crez. Forţând
o comparaţie, mai ales prin acest volum, fie şi sub o altă formă, semnatara
articolelor ne reaminteşte de „Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său,
Theodosie”. Articolele însumate contează sub forma unui mic tratat-practic de
pedagogie-ortodoxă, a cărui ţintă finală pare a fi nevoia de restaurare a demnităţii
unui întreg popor. Tabletele sunt scrise oarecum succint, urmând un fir logic:
se identifică o anumită problemă, mai apoi ia contur o opinie personală a cărei
valabilitate va fi argumentată ulterior. Toată această „demonstraţie” are pe
fundal cadrul învăţămintelor Bisericii Ortodoxe. Şi mai direct, cartea
circumscrie încrederea într-o valorizare superioară a caracteristicilor ce
compun o existenţă creştină. Un mare merit al Danielei Şontică este acela de a
scrie din chiar mijlocul poporului, dând glas nedumeririlor acestuia,
explicându-(ş)i scăpările. De câte ori nu au fost taxaţi zeflemitor pelerinii
care se îmbulzesc? De câte ori nu s-a vorbit despre un „caracter paseist”? Dar
despre distanţa dintre formele de civilizaţie Est-Vest? Ei bine, autoarea
articolelor face radiografia nemulţumirilor noastre dar nu rămâne în acest
stadiu, ci le re-contextualizează, le dă sensuri noi, orientând vectorul către
aspectele pozitive. Aparent, realităţile despre care scrie Daniela Şontică sunt
simple dar crude – îmbulzeala cu prilejul pelerinajelor, viaţa statuilor în
Bucureşti, propaganda anticreştină promovată de trusturi media, problematica
avortului etc. Constituindu-se într-o informaţie accesibilă şi aproape
obligatorie, textele-argument ale Danielei Şontică au o supleţe aparte, chiar şi
atunci când reproşează intelectualilor români că par să fi uitat prea repede de
rezistenţa poporului prin credinţă în faţa anilor petrecuţi sub oroarea
comunistă. Marele plus al prezentului este unul de factură organică – însăşi
libertatea credinţei – gândită ca valoare supremă la care nu se poate renunţa!
Formula
directă în care sunt scrise articolele (unele trimiţând către literatură –
„Parfum de tuberoze”, „Crucile mari ale mătuşii”, „Troiţele copilăriei”), dar
mai ales disponibilitatea pentru confesiune se leagă (poate cel mai bine!) de
poemele din „Uitaţi-vă prin mine”. În ciuda unui titlu provocator, versurile
autoarei continuă de această dată exclusiv în plan literar o poezie densă şi
senzuală, dar şi o poezie a nuanţelor, ce poate fi citită aproape paradoxal
apelând la instrumentele raţiunii.
Textul
ce dă titlul volumului adună rămăşiţele unei arte poetice înspre a cărei
recuperare tinde întreaga carte. Eul poetic provoacă o receptare de tip
intertextual dar probează şi disponibilitatea pentru un ludic grav, asumat
ontologic. Existenţa-i se întâmplă şi în datele unui donquijotism deloc latent,
un fel de crez suprapus cu zbateri de esenţă tragică: „Miroase a tămâie / de la
celălalt capăt al oaselor. // Cohorte de microorganisme pe stetoscop, / în
pliurile cortinei, pe sternul îmblânzit. // Bumerangul privirii tale se
întoarce în carnea / nedormită de săptămâni, / se face una cu mine, / mă împart
în cuburi, / uitaţi-vă prin mine, sunt mozaic transparent, / astăzi dau
spectacol caleidoscopic! // Lumea nu are culoarea sângelui dimineaţa? / Vor
veni, ocelii lor supraveghează / ultima bucată de epidermă nearată. // Noaptea
ne reuşesc toate minunile, / înviem morţii pe săturate, / dar în zori se
răzvrătesc, pleacă în alte religii”. „Pentru născuţi şi nenăscuţi” mărturiseşte
spaime ancestrale, poezia fiind traversată de un vis-motiv ce nu poate fi
întrerupt şi care face loc lui Thanatos. Motivele volumului sunt diverse
(îngerul, trecerea timpului, apocalipsa, călătoria, oraşul-fantomă, zidul) şi
prezintă un soi de complexitate ce ţine de întreaga arhitectură a volumului;
chiar dacă această devoalare a sinelui e susţinută prin metaforă şi alegorie,
înţelesurile profunde nu „consumă din energia” lectorului. Pericolul cel mare
pare a fi înstrăinarea („Dicţionar”, „Armaghedon”). „Piatra-mamă” ne vorbeşte
despre asumarea corectă a vieţii, fără promiscuităţi deşarte. Clar, urcuşul
vine din suferinţă: „Mereu vom trăi această fugă, / lăsând în urma noastră /
somnul viitorului / desprins ca o petală / din piatra-mamă. / Căutându-ne
pentru a-şi potrivi ceasul după noi, / arta suferinţei ne va imita bătăile
inimii, / aplaudându-ne destinul / neştiind că numai saltul fără plasă / ne mai
ţine vii”. Sunt în volum şi mici cochetării feminine (deloc gratuite!): „Mic
dejun auster”, „Aer”. Înspre Zid, „Rugăciunea nouă” e chiar spaima fiinţării,
însă dincolo de Zid – „Îmbrăţişându-te / e ora exactă a fluxului sangvin, /
sclipirea de diamante / răsplătind râvna alchimistului, / îndoiala pereţilor de
nisip / năruiţi odată cu întrebarea degetelor, / tăiş peste două clipe cu
tine”. Dincolo de toate aceste aspecte, trebuie să avem ochi pentru tema
fundamentală a volumului – iubirea ca singura şansă de a rezista dincolo de
istorie, iubirea ca libertate supremă.
Străbate
de-a lungul celor două cărţi amintite aceeaşi sete de credinţă / de a
descoperi, un ataşament doar pentru ceea ce se află scris în resorturile cele
mai adânci ale fiinţei umane. Daniela Şontică nu poartă nicio mască, „gândurile
de interior” răsfrângându-se în activitatea sa publicistică, dar şi în viaţa de
zi cu zi, în graţia sub semnul căreia munceşte, zâmbeşte, preţuieşte, înţelege.
Iată un om frumos!
Un comentariu:
Cod 917975
Trimiteți un comentariu