Octavian Soviany este
unul dintre cei mai cunoscuți scriitori români. Profesor de limba și literatura
română, autor de poezie, romane, teatru, eseuri, cronică literară și traduceri,
onorat cu multe și meritate distincții literare, Octavian Soviany este și un
admirator al textelor filocalice. A acceptat să ne vorbească despre
dezinteresul față de cultură al elevilor de azi, despre ierarhiile literare și
poezia religioasă actuale, dar și despre întâlnirea memorabilă avută cu
părintele Dumitru Stăniloae.
Daniela Șontică: Există
părerea că manualele de limba română îndepărtează elevii de literatură. Sunteți
de aceeași părere?
Octavian Soviany: Da,
numai că manualele sunt concepute după anumite programe, acestea sunt de vină,
de fapt, care sunt prost și simplist concepute. Înainte de 1989 se învăţa mult
mai mult şi mai temeinic, dar de când cu sistemul de învățământ Bologna, am
impresia că intenţionat se dorește ca elevii să aibă cunoştinţe cât mai puține,
pentru că astfel de oameni sunt mai uşor de manipulat. Iar în liceu cel puţin,
toată activitatea din învăţământ, la limba română - situație pe care o cunosc
bine -, este orientată spre absolvirea cu bine a examenului de bacalaureat, la
care se dau trei tipuri de subiecte destul de lejere și care nu necesită cine
știe ce lecturi sau creativitate. Dacă pe vremea când eram eu elev numai din
Sadoveanu trebuia să citim cinci cărţi, acum elevii de liceu nu mai au de citit
pe parcursul întregului liceu decât vreo cinci romane: îIon”, „Ultima noapte de
dragoste...”, „Enigma Otiliei”, Maitreyi”, „Moromeţii” şi cam atât. Acum,
elevilor nu li se mai pot da nici măcar teme pentru acasă, pentru că fie nu le
fac, fie le copiază de pe internet. Şi a apărut un dezinteres total faţă de tot
ce înseamnă cultură. Eu îi mai întreb: Mergeţi la teatru? Ce filme aţi mai
văzut? Îmi răspund că se uită la televizor... Cunosc cazul unei profesoare
care, atunci când a început proiectul „Şcoala altfel”, a făcut un efort şi le-a
cumpărat elevilor ei bilete la piesa „Livada de vişini”, de Cehov, iar elevii
s-au bosumflat: „Vai, doamnă, dar mai bine mergeam la un concert”...
Vedeţi vreo ieşire
din situaţia aceasta?
Nu văd nici o ieşire.
M-am iluzionat o vreme că va exista o ieşire, că vor veni nişte oameni mai
deştepţi la minister care își vor da seama cum stau lucrurile, dar așa este
peste tot acolo unde funcționează sistemul Bologna. Într-una din ieşirele mele
culturale, a trebuit să-i explic eu unei domnişoare din Graz cine este Trakl,
pentru că ea nu știa... Acum mai bine de zece ani, am fost la un schimb de
experienţă în Austria și am asistat la o oră de literatură germană la clasa a
unsprezecea. Se lucra la nivelul la care se lucra atunci în România la clasa a
şasea. A venit profesoara, le-a spus copiilor câteva cuvinte despre scriitorul
pe care îl studiau, s-a citit textul, elevii au reprodus cu cuvintele lor
conținutul, iar la finalul orei, pentru că textul se referea la zbor, un elev a
citit ceva despre deltaplane, acesta fiind considerat momentul de creativitate.
Foarte trist...
Cum pot fi
canalizați spre lecturi valoroase puținii elevi interesați?
Chiar dacă nivelul
general este scăzut, mai există doi-trei elevi interesați de citit, ba unii mai
și scriu literatură. Iar cine este interesat întreabă profesorul ce anume să
citească. Aveam chiar o elevă care atunci când auzea că vorbesc despre o carte,
chiar dacă nu se studia la şcoală, a doua zi avea cartea respectivă pe bancă.
Cine v-a deschis
gustul spre citit, spre scris?
Mie mi s-a citit mult
când eram foarte mic. Părinţii mei nu erau prea şcoliţi, tatăl meu era
electrician, mama era croitoreasă, dar mama citea. Şi nu citea numai lucruri fără
valoare. De exemplu, citea „Anna Karenina”, „Maitreyi”, romane de Camil
Petrescu. Mi se citeau basme de Petre Ispirescu, Andersen, Fraţii Grimm. Și am
devenit oarecum dependent de citit, dacă nu mi se citea, începeam să urlu. Și,
probabil pentru că exista această dependenţă de citit, m-am apucat să scriu şi
eu pe la cinci ani. Ştiam doar literele de tipar, îmi luasem un caiet gros, în
care făceam mai întâi nişte desene şi apoi scriam sub fiecare desen ceva ce
credeam eu că s-ar fi potrivit cu el. Un fel de poveste. Ei, şi am scris eu
poveştile astea, uneori cu intermitențe - pentru că scrisul nu era principala
mea preocupare la vârsta aceea - până prin clasa a treia, când nu m-am mai dus
o vreme la școală, fiind bolnav. Am zis, ce-aș putea face? Și am scris patru
poezii despre cele patru anotimpuri, în maniera Alecsandri, Bolintineanu, dar
mult mai proaste, desigur... Apoi, începând de prin clasa a IX-a, am început să
citesc serios, să văd care este povestea cu poezia. Şi am început să scriu și
eu, astfel că în clasa a IX-a eram minulescian, în clasa a X-a sorescian,
într-a XI-a suprarealist, iar în clasa a XII-a cred că am început să mă apropii
cât de cât de formula baladescă din primele mele volume. Am avut şi nişte
profesori foarte buni de limba română, am fost apropiat de un poet braşovean,
din păcate prea puţin cunoscut, Darie Magheru, de la care am învățat foarte
multe despre poezie, şi aşa au început să se lege lucrurile. A fost apoi Clujul
cu Echinoxul. Şi încet-încet, spre 40 de ani, am descoperit că știu să scriu și
să am încredere. N-am fost deloc un talent precoce.
Până la urmă aţi
ajuns să scrieţi și să excelați în aproape toate genurile. Este ceva ce n-ați
încercat?
Nu am scris niciodată
povestire.
Dar, de obicei, la
roman se ajunge prin povestire.
Am scris o dată un fel
de povestire, dar nu am publicat-o, nu mi-a plăcut. Când am început să scriu
primul meu roman, „Arhivele de la Monte Negro”, nu ştiam că este roman. La
primele 4-5 pagini credeam că scriu un poem în proză, mi-a plăcut foarte mult
ce scrisesem, mă umflam în pene şi am zis să-i dau un telefon Norei Iuga să îi
citesc. Şi i-am citit, iar ea a zis: Măi băiatule, ţie îţi iese un roman. Până
la ultimele pagini, însă, eu nu eram convins că va ieşi...
Faptul că aţi scris
şi critică literară v-a ajutat sau v-a încurcat în relaţiile cu ceilalţi
scriitori?
Relaţia cu ceilalţi
scriitori e mai dificilă când ești critic, este puţin deformată. Când ţineam
cronică regulată în „Contemporanul” și mai apoi în „Luceafărul”, primeam
grămezi de cărţi, după care începeau telefoanele, veneau insistențele să scriu
despre acele cărți. Astăzi nu mai scriu critică decât foarte rar.
S-au scris destule
istorii ale literaturii române. Ce părere aveți despre ele?
Gusturile se schimbă,
orice ierarhie literară este discutabilă, subiectivă. De exemplu, mie acum
Lucian Blaga nu-mi mai spune nimic, iar în liceu citeam Blaga cu frenezie. Acum
îmi par mai interesanți Geo Bogza, avangardiștii, Fundoianu, care nu sunt
receptați azi atât cât ar trebui. Avem aşa un fel de canon literar de pe vremea
lui Călinescu şi Lovinescu, care se schimbă foarte greu. Cred că sunt
autori subapreciaţi şi alţii supraapreciaţi.
Credeţi că timpul
va face dreptate în cazul lor?
Da, timpul de obicei
face dreptate mai ales în astfel de cazuri.
N-aţi fost tentat
să scrieţi chiar dumneavoastră o istorie a literaturii române?
Poate că în tinereţe
am fost tentat. Dar când am văzut Istoria... lui Nicolae Manolescu mi-am dat
seama că este imposibil să faci așa ceva de unul singur. În alte țări nimeni nu
se mai angajează la o astfel de lucrare, pentru că este fizic imposibil să
citești atâtea cărți. Practic, ar trebui să citești tot de la „Scrisoarea lui
Neacșu din Câmpulung...” până azi. Ca să faci așa ceva trebuie să fii un geniu,
și trebuie să recunoaștem că George Călinescu avea geniu. În același timp, să
ne gândim că Nicolae Manolescu a avut de citit de cinci ori mai mult decât el!
Sigur, Istoria lui Manolescu rămâne o lucrare interesantă, dar arată și
limitele la care s-a ajuns. Cu critica noastră s-a
întâmplat ceva foarte ciudat după 1989. Înainte avea multă autoritate. Erau
critici precum Manolescu, Simion, Marin Mincu şi alţii care aveau un cuvânt
foarte greu. Ce spuneau ei era sfânt, cititorii se orientau după ei. Nici un
critic la ora actuală nu se mai bucură de aceeaşi autoritate ca atunci, iar
critica tinde să se transforme într-un fel de promovare. De altfel,
criticii literari adevăraţi din Franţa nu scriau despre autori din timpul lor,
se opreau undeva pe la avangardă, cel mult pe la noul roman francez.
Cum ar trebui să se
orienteze atunci cititorii?
Dacă nu au cunoştinţe
în domeniu, iar cu şcoala pe care o avem acum nu ştiu cum le-ar mai putea
dobândi, pur şi simplu e greu să-şi aleagă cărţile. Când un cititor intră
într-o librărie şi vede acolo o grămadă de romane americane, cu titluri și
coperte ispititoare, nu se mai uită după autorii români pentru că nu știe dacă
sunt buni sau nu. Iar la poezie stăm și mai prost. Probabil mai există la noi
câteva mii de cititori de poezie, dar s-ar putea să ajungem în faza când poeţii
se vor citi doar între ei.
Ce schimbare
importantă, dacă există una, s-a produs în literatura noastră după 1989?
Nu ştiu dacă s-a
produs ceva spectaculos. Au apărut autori buni, dar nu au trecut dincolo de
ceea ce făcuseră înaintea lor optzeciştii. Sunt încă în remorca lor. Au avut
libertatea de exprimare, au putut folosi orice cuvânt, asta a fost o tentație
foarte mare. Un moment interesant a fost apariția Fracturilor, atunci a fost
ceva. Îmi pare rău că Marius Ianuş a renunţat la poezia pe care o scria atunci.
Ce scrie acum este sub acel nivel. E şi greu să scrii poezie religioasă
convingătoare.
Ce părere aveți
despre poezia religioasă actuală?
Poezia religioasă care
se scrie în zilele noastre, atâta câtă se mai scrie, nu se ridică la valoarea
poeziei de altădată. Scriu Florin Caragiu, părintele Ioan Pintea şi încă
doi-trei poeți buni. Dar e greu să scrii poezie religioasă bună, aşa cum e greu
să scrii poezie patriotică. Până şi Nichifor Crainic mai cădea uneori în
teologie versificată.
În ce relaţie
sunteţi cu Dumnezeu?
Destul de ciudată.
Sunt un om care crede în Dumnezeu. Dar în acelaşi timp sunt şi cam păcătos și
nu ştiu cât o să mă mai rabde Dumnezeu aşa. Din când în când îmi trage câte un
bobârnac... Mi se pare o tâmpenie să fii ateu. Este ca şi cum ai spune că lumea
a apărut de la sine.
Cum aţi ajuns să
citiţi Filocalia?
Eu am citit multă
filosofie în prima tinerețe, căutând – hai să fiu patetic – răspuns la marile
întrebări. Și mi-am dat seama că filosofia nu te poate duce decât într-o
fundătură. Un prieten de-al meu, care era ceva mai avansat pe calea credinţei,
mi-a adus cândva un volum din Filocalia pe care l-am citit. Şi i-am mai cerut.
Apoi am intrat în contact cu cărţile părintelui Dumitru Stăniloae. L-am
cunoscut pe părintele Stăniloae, împreună cu un prieten care a insistat prin
diverse cunoștințe să fim primiți amândoi acasă la părintele. Și ne-a primit.
Locuia într-o căsuţă extrem de modestă, era bătrân, bolnav, era aproape de
moarte. A vorbit cu noi trei ore, ne-a plimbat prin toată filosofia
existențialistă și ne-a povestit ceva și despre Emil Cioran. La un moment dat,
părintele era la Paris, i-a făcut o vizită lui Cioran și au vorbit împreună:
părintele le spunea pe-ale lui, Cioran le spunea pe-ale lui, nu se
contraziceau. Și la un moment dat, a sunat la ușă un tânăr cu ultima carte a
lui Cioran, solicitându-i un autograf, el i-a scris ceva repede pe carte și i-a
spus în franțuzește, crezând poate că părintele nu-l înțelege: pleacă repede
până nu află părintele ce ți-am scris... Nu se știe ce anume scrisese. La
sfârșitul întâlnirii noastre, am fost foarte bucuros de faptul că am primit o
binecuvântare de la părintele Stăniloae. Și iarăși m-a mai impresionat
întâlnirea cu părintele Constantin Galeriu, pe care nu l-am văzut decât o
singură dată, când a venit la școală să le vorbească elevilor.
Interviu publicat în Lumina literară și artistică din iulie 2015 (supliment lunar al Ziarului Lumina)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu