Poezia Danielei Şontică din volumul în „Privilèges
de femme de lune” (Ed. Vinea, 2015) se află sub semnul Părintelui tuturor
avangardelor, Arthur Rimbaud, poet al revelaţiilor, al călătoriilor imaginare
la antipozi, al spectacolului oniric cu personaje sau mai bine zis cu măşti
(violonistul de pe acoperişuri, liftiera ce croşetează vise, somnambula
antigravitaţională, cititorul de cărţi rare etc.). Dincolo de eul
poetic explicit, are loc un bal mascat
epico-dramatic sau carnaval cu personaje numite ea, ele, el, ei. Sub pleoapele,
experienţele extreme sau rutiniere, sub aspiraţiile spre cunoaşterea
absolută putem identifica una şi aceeaşi
protagonistă, poeta metaforelor memorabile, revelatorii, cum ar zice Lucian
Blaga. Metafore ce sugerează peisaje aventuroase (...savez-vous, j’ai heurté
les incroyables Florides…) pe măsura periplului scriiturii diseminate cu
simboluri (recurent este cel al fluturelui, expresie înaripată şi multicoloră a
sufletului omului) aforistice, hemografice, ludice, sub semnul lunii, al
oglinzilor (la femme aux mains-miroirs), al iubirii şi exilului pe pământ al
albatrosului budelairian.
Daniela Şontică îşi invită cititoarele în nume propriu să încerce
această formulă alchimică cu smaraldul ce vindecă de sterilitate, oferind în
plus sublimul sentiment al maternităţii, al feminităţii, al mamei ce-şi doreşte
ca pruncul ei să devină cel mai mare şi frumos poet al lumii. Ce va să scrie o
poezie cu o cuceritoare vocaţie ecumenică, ştiută fiind pe de rost de adolescenţii
din toate patriile lumii. Esta chiar o posibilă artă poetică a autoarei
noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu